Rynek Nieruchomości – w górę, w dół, czy stagnacja?
Nastroje konsumenckie a rynek nieruchomości
O tym, czy warto kupować mieszkania decydują nastroje konsumentów. W tym filmie analizujemy czynniki wpływające na te nastroje i zastanawiamy się nad ich stabilnością. Można powiedzieć — Żyjemy w ciekawych czasach, gdy nic nie jest pewne i dane na wieczność.
Tomasz Lebiedź o rynku nieruchomości, na strojach konsumentów według GUS i o kierunku, w którym mogą pójść zmiany.
Wykresy autorstwa GUS lub Eurostat
Porównanie indeksów cen mieszkań dla Polski, Niemiec i Włoch.
W Polsce część osób cieszy się z tego, że ceny mieszkań rosną, a część z tym zdenerwowana. W Niemczech uczucia są podobnie podzielone, mimo że ceny ostatnio mocno spadają. We Włoszech zaś jednych cieszy a innych martwi wieloletnia stagnacja cen nieruchomości z niewielką tendencją do ich spadku. Jak widać każdy kij, ma dwa końce, a ludziom nie dogodzisz.
Dalszą część artykułu znajdziesz pod opisem szkoleń
3 w 1. O obrocie gruntami + 2 lekcje o procedurach podziału i WZ (3 kursy online)
372,96 zł
Dodaj do koszyka
Rozszerzony kurs pośrednika w obrocie nieruchomościami (szkolenie online)
Sale
998,00 zł Original price was: 998,00 zł.899,80 złObecna cena to 899,80 zł.
Dodaj do koszyka
Telemarketing dla pośredników i agentów nieruchomości – kurs online
159,00 zł
Dodaj do koszyka
Wskaźniki nastrojów Konsumenckich
GUS od lat bada nastroje konsumenckie i podaje wyniki tych badań w podziale na to, jak oceniamy naszą własną sytuację dziś (BWUK - bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej) oraz jakie są nasze przypuszczenia co do tej sytuacji w przyszłości (WWUK - wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej). O tym, jak nastroje konsumentów wpływają na gospodarkę, a tym samym na rynek nieruchomości mowa jest w filmie.
Jeśli chcesz na bieżąco śledzić rynek nieruchomości, to zapisz się do naszego newslettera.
Newsletter: Nowości z rynku nieruchomości
Czynniki wpływające na nastroje konsumentów
Nastroje konsumentów zależą od wielu czynników gospodarczych, które wpływają na to, jak ludzie czują się w kwestii swojej sytuacji finansowej i jak chętnie wydają pieniądze. Oto kilka najważniejszych:
1. Stopa bezrobocia: Gdy bezrobocie jest wysokie, ludzie mogą się martwić o swoją pracę i mniej wydają. Jeśli jest nisko, czują się bezpieczniej i łatwiej im wydawać pieniądze.
2. Inflacja: Jeśli ceny szybko rosną, kupowanie tego samego za te same pieniądze staje się trudniejsze, co może zniechęcać do wydatków.
3. Wzrost gospodarczy: Jeśli gospodarka rośnie, zwykle oznacza to więcej pracy i lepsze zarobki, co poprawia nastrój konsumentów.
4. Stopy procentowe: Wysokie stopy procentowe mogą sprawić, że pożyczanie pieniędzy jest droższe, co może zniechęcić ludzi do brania kredytów na większe zakupy.
5. Wartość waluty: Słaba waluta może sprawić, że importowane produkty będą droższe, co również wpływa na to, ile możemy kupić za nasze pieniądze.
6. Stabilność polityczna i polityka ekonomiczna: Kiedy rządy często zmieniają zasady lub jest polityczny chaos, ludzie mogą czuć się niepewnie co do wydawania pieniędzy.
7. Bezpieczeństwo socjalne: Dobrze rozwinięte zabezpieczenia społeczne, jak pomoc w razie bezrobocia czy emerytury, mogą sprawić, że ludzie czują się bezpieczniej i są skłonni więcej wydawać.
DYSKUSJE:
Jeśli lubisz słuchać podcastów, to już teraz zobaczysz ten odcinek na Spotify: