Nowa ustawa. Czy mieszkania będą tańsze?
Projekt ustawy o rozwiązaniach służących zwiększeniu dostępności gruntów pod budownictwo mieszkaniowe
- Czy nowe prawo może obniżyć ceny mieszkań i domów jednorodzinnych?
- Czy mamy do czynienia z odważnym projektem nowej ustawy?
- A może pomysłodawcom zabrakło odwagi w reformowaniu polskiego rynku nieruchomości?
Numer projektu UA10. Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to I kwartał 2025. Organ odpowiedzialny Ministerstwo Rozwoju i Technologii.
Tomasz Lebiedź omawia i ocenia projekt nowych rozwiązań w prawie związanym z obrotem nieruchomościami, mieszkaniami i budownictwem mieszkaniowym.
ROZDZIAŁY AUDYCJI:
- 00:00 Wstęp
- 01:52 Jakie są powody zmian w prawie związanym z budową mieszkań.
- 03:10 miasto nie może być wsią.
- 04:05 nieśmiałe ograniczenie opłaty planistycznej.
- 06:46 łatwiejsza nadbudowa budynku.
- 08:16 więcej władzy w gminach.
- 09:05 uwolnienie i niewykorzystanych terenów.
- 11:33 czy to będzie koniec pieniaczy.
- 13:15 ułatwienia dla inwestorów i budowlańców.
- 14:09 użytkowanie wieczyste - Reaktywacja
- 17:48 inne ważne zmiany w budownictwie mieszkaniowym
- 18:26 czy proponowana nowa ustawa ma sens.
Dalszą część artykułu znajdziesz pod opisem szkoleń
Jak ustalić warunki sprzedaży nieruchomości. Umowa przedwstępna – kurs online
Jak przekonać sprzedających nieruchomości do udzielenia wyłączności – kurs online
Jak fotografować nieruchomości – kurs online
Proponowane Rozwiązania Problemów (dokładne omówienie skutków oraz uwagi znajdziesz w filmie)
1. Zniesienie ograniczeń w obrocie nieruchomościami rolnymi w granicach miast
Zapewnienie gruntów pod budownictwo mieszkaniowe wymaga usunięcia barier w obrocie nieruchomościami rolnymi w miastach. Obecnie przepisy ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego ograniczają możliwość zbywania takich gruntów, co blokuje ich potencjał inwestycyjny. Proponuje się rozszerzenie katalogu gruntów wyłączonych spod reżimu ustawy na wszystkie nieruchomości rolne w miastach. Oznacza to, że takie grunty będą mogły być sprzedawane na otwartym rynku, bez konieczności spełniania dodatkowych wymagań. Wprowadzenie tej zmiany przyczyni się do przyspieszenia urbanizacji oraz poprawy dostępności terenów pod budownictwo mieszkaniowe. Jednocześnie zniesienie prawa odkupu przez KOWR zapewni większą pewność prawną inwestorom.
2. Przywrócenie możliwości ustanawiania użytkowania wieczystego na cele mieszkaniowe
W celu zwiększenia podaży gruntów pod budownictwo mieszkaniowe zasadne jest przywrócenie możliwości ustanawiania użytkowania wieczystego na rzecz wszystkich podmiotów (np. TBS-y, inwestorzy prywatni i instytucjonalni). Rozwiązanie to przywraca stan prawny sprzed dnia 1 stycznia 2019 roku, umożliwiając publicznemu właścicielowi gruntu ustanowienie trwałego tytułu prawnego na rzecz podmiotu realizującego przedsięwzięcia doniosłe społecznie i gospodarczo, zachowując kontrolę nad realizacją celu określonego przez strony w umowie. Użytkowanie wieczyste daje gwarancję, że grunt zostanie zabudowany zgodnie z umową oddania gruntu w użytkowanie wieczyste oraz możliwość kontroli realizacji celu, na który nieruchomość gruntowa zostaje oddana w użytkowanie wieczyste (narzędzie antyspekulacyjne).
3. Procedura zmiany parametrów zabudowy
Projekt przewiduje, że w procedurze uproszczonej sporządzenia planu miejscowego zawsze będzie można zawrzeć zmianę w zakresie umożliwienia realizacji dodatkowej pełnej kondygnacji w przypadku budynków niższych niż 30 m.
4. Usprawnienie procedury sporządzania zintegrowanego planu inwestycyjnego (ZPI)
Projekt ustawy będzie zakładał umożliwienie radzie gminy ustalenie w drodze uchwały, stanowiącej akt prawa miejscowego, wytycznych dotyczących umów urbanistycznych zawieranych w związku ze sporządzaniem zintegrowanych planów inwestycyjnych. Ma to na celu uregulowanie zakresu zobowiązań gminy i inwestora możliwych do ustalenia w umowie urbanistycznej. Ponadto zaproponowano kilka zmian usprawniających procedurę sporządzania ZPI, m.in.: zmiana definicji inwestycji uzupełniającej, szczególne zasady powiązania ZPI ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, rezygnacja z obowiązku uzyskania zgody rady gminy na przystąpienie do sporządzenia ZPI, rezygnacja z konieczności przygotowania kompletnego projektu umowy urbanistycznej na wczesnym etapie procedury, wprowadzenie maksymalnego terminu podjęcia uchwały w sprawie ZPI oraz procedowania skarg z nim związanych.
5. Moratorium na pobieranie opłaty planistycznej
W projekcie przewiduje się moratorium na pobieranie opłat planistycznych w odniesieniu do nieruchomości stanowiących przedmiot transakcji zawartych w okresie dwóch lat od dnia wejścia w życie projektowanego przepisu.
6. Usprawnienie funkcjonowania ustawy o ułatwieniach w przygotowaniu inwestycji mieszkaniowych
Zaproponowano kilka zmian w odniesieniu do uchwał o ustaleniu lokalizacji inwestycji mieszkaniowej, przyjmowanych na podstawie ustawy mieszkaniowej, m.in.: usunięcie wymogu zachowania minimalnego udziału powierzchni handlu i usług w każdej inwestycji, uzupełnienie przepisów odnoszących się do realizacji inwestycji w zabudowie śródmiejskiej, umożliwienie zawieszenia biegu terminu procedury w przypadku konieczności dokonania modyfikacji wniosku oraz ograniczenie związanego z tym ponawiania procedury, usunięcie obowiązku realizowania urządzonych terenów wypoczynku oraz rekreacji lub sportu na terenie inwestycji w przypadku spełnienia przez inwestycję wymaganych ustawą standardów w tym zakresie w najbliższym sąsiedztwie terenu inwestycji.
7. Podział nieruchomości w oparciu o ustalenia uchwały o ustaleniu lokalizacji inwestycji mieszkaniowej (towarzyszącej)
Celem projektowanego rozwiązania jest jednoznaczne rozstrzygnięcie o możliwości dokonania podziału nieruchomości przy zachowaniu jego zgodności z ustaleniami wynikającymi z uchwały o ustaleniu lokalizacji inwestycji mieszkaniowej lub inwestycji towarzyszącej. Zmiana umożliwi inwestorowi korzystanie z uproszczonej ścieżki realizacji inwestycji mieszkaniowych.
8. Wprowadzenie dodatkowego terminu do skorzystania przez użytkowników wieczystych z roszczenia o sprzedaż gruntu
Istotą rozwiązania jest wprowadzenie możliwości wystąpienia z żądaniem przez uprawnionego użytkownika wieczystego w dodatkowym terminie 24 miesięcy od dnia wejścia ustawy w życie. W tym okresie możliwe będzie odnowienie dostępnego dla niektórych przedsiębiorców limitu pomocy de minimis, dla których nabycie gruntu poniżej wartości rynkowej stanowi pomoc publiczną. Rozwiązanie to pozwoli na zaplanowanie środków na zakup gruntu w perspektywie długofalowej.
9. Wykorzystanie potencjału mieszkaniowego gruntów spółek Skarbu Państwa oraz gruntów z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa
Celem projektowanego rozwiązania jest „odblokowanie” gruntów spółek Skarbu Państwa oraz pozostających w zasobie Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa na potrzeby realizacji inwestycji mieszkaniowych. Zakłada się przejęcie nieruchomości, które są zbędne tym podmiotom do realizacji zadań statutowych, a ze względu na ich przeznaczenie oraz cechy mogą być zagospodarowane pod budownictwo mieszkaniowe. Rozwiązanie to pozwoli także odzyskać i zurbanizować często rozległe obszary w centrach miast i poprawić warunki zagospodarowania przestrzeni miejskiej.
10. Przyspieszenie procesu inwestycyjnego
Zakłada się wprowadzenie przepisu zobowiązującego strony postępowań niezadowolone z rozstrzygnięć wydawanych przez organy administracji publicznej na podstawie przepisów ustawy Prawo budowlane do jednoznacznego określenia w odwołaniach i zażaleniach: zarzutów wobec rozstrzygnięć, zakresu żądania będącego przedmiotem odwołania lub zażalenia oraz wskazania dowodów uzasadniających to żądanie.
11. Pomoc publiczna w ramach limitu pomocy de minimis
W celu ograniczenia obligatoryjnego udzielania pomocy publicznej w ramach limitu pomocy de minimis wyłącznie do przypadków sprzedaży gruntów wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej ich użytkownikom wieczystym, proponuje się przywrócenie brzmienia przepisów sprzed nowelizacji dokonanej w 2023 r.
12. Obowiązek realizacji inwestycji drogowej przez inwestora inwestycji niedrogowej
Proponuje się doprecyzowanie obecnie obowiązujących przepisów w zakresie obowiązku realizacji inwestycji drogowej spowodowanej inwestycją niedrogową przez inwestora inwestycji niedrogowej przez rozszerzenie katalogu działań, do których możliwe będzie zobowiązanie inwestora inwestycji niedrogowej o przekazanie środków finansowych zarządcy drogi.
13. Nowe wzory świadectw uprawnień zawodowych
W projekcie przewiduje się stworzenie podstaw prawnych umożliwiających wdrożenie nowego wzoru świadectwa uprawnień zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości. Nowe świadectwo będzie miało formę dwustronnej spersonalizowanej karty identyfikacyjnej.
Jeśli chcesz na bieżąco śledzić rynek nieruchomości, to zapisz się do naszego newslettera, a pod formularzem rejestracyjnym znajdziesz kilka wybranych wykresów, z tych które są użyte w audycji.
Newsletter: Nowości z rynku nieruchomości
DYSKUSJE:
Jeśli lubisz słuchać podcastów, to już teraz zobaczysz ten odcinek na Spotify: